Staketryttare och dess offer!

Jag är med på ganska många olika forum och läser ofta mycket bra och intressanta saker. 

Senaste tiden har vissa filmklipp kommit upp med ryttare som vill visa upp sin uveckling och är stolta över det. Men snabbt blir dom ner dragna från sitt rosa moln med diverse påhopp. Jag blir faktiskt ledsen av att läsa vissa saker. 

Bland det värsta jag vet är när man ner värderar någon och kallar folk för djurplågare för att hästen går lite bakom lod som dom säger. Ja jag vet mycket väl om det begreppet. Jag väljer dock att kalla det bakom hand. Det kan bero på väldigt många orsaker. Styrka, utbildnings nivå, erfarehet bettet, etc.
Sen finns det ju givetvis dom som drar ihop hästarna men det är inte dom jag syftar på med detta inlägg.

Jag kan dra mig själv som ett exempel här. Ocean har i många år gärna velat krypa ihop med näsan och gå bakom. Detta har vi jobbat på länge och mycket. Det har blivit en väldigt stor förbättning. Men han har ännu lite tendenser i ökad trav samt i skritten .Det spelar ingen roll hur lång eller kort tygel jag har, han söker sig dit själv. Vad beror det på? I skritten är det främst framåtbjudningen som brister. Han bjuder inte på ordentligt fram till bettet. I traven handlar det främst om hans egen styrka och balans. Samlade traven är ganska bra men den ökade traven vill han gärna bli buren för han orkar inte riktigt hela vägen. Och tro mig. Vi jobbar på det. 

Och det tror jag resterande ryttare där ute också gör. Kanske inte alla? men många. Man kan absolut komma med kritik. Men att säga att någon är en djurplågare. Nja det håller inte. Kritik måste kunna framföras på ett stärkande sätt. Positiv förstärkning 💕

Men det är lätt att tycka och tänka om andra än sig själv. Vi själva är väl alltid bäst. Eller ? 

Det är Skillnaden som gör Skillnaden 

 
Meja
2018-11-21 @ 21:07:54

Mycket bra skrivet . Kan relatera en hel del .




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Team Dalbråten

Dressyrblogg!

RSS 2.0