Att vara på Meeting

Några kanske undrar hur det är att vara iväg på ett Meeting över en helg. Jag tänkte dra lite hur det ser ut för oss när vi åker.

Det är väldigt kul men samtidigt ganska jobbigt att vara på resande fot och speciellt med häst.
I princip hela stallet behöver packas med. Hela huset typ.

Jag försöker alltid packa det jag kan dagen/kvällen innan vi ska åka. Tex hö, kraftfoder, hinkar ja allt sånt.

Dagen vi ska åka packar vi det sista som ska med. Lastar hästen och åker. Beroende på hur långt vi åker så åker jag alltid dagen innan meetingen börjar. 

När vi kommer på plats ska boxen spånas, om den inte redan är det ( är väldigt sällan det är) . Sen lastar vi direkt ur och ser till att dom får vatten och hö. Så fort hästarna är installerade packar vi upp det som ska va inne i stallet. Jag brukar mest bara ha några krokar med grimman, grimskaft och ledträns. Resten har jag kvar i släpet och i sadelkammrarna som även går att låsa. Sen gör jag iordning hinkar med kraft fodret så det är klart för kväll och morgon givan. Oftast ger man dom själv, men ibland finns det någon morgon pigg lärka som erbjuder sig att morgon fodra. 

Jag försöker rida på kvällen på platsen där man får rida. Även på morgonen beroende på vilken starttid man han. Annars blir det promenader istället. Det gör du ändå hela dagen med jämna mellan rum.

Vi har ju husvagn så vi  har alltid boende direkt på tävlingaplatsen vilket jag tycker är kanon. Jag vill ha nära till dom om något skulle hända, och även så jag kan ha koll.

Själva tävlings dagen ser inte så mycket annorlunda ut mer än att vi tävlar. Och har jag ridit på morgonen så rider jag fram kortare tid inför klassen. Sen kikar vi lite på andra ekipage, fikar, käkar, dricker kaffe. Det är väldigt mysigt att va iväg .

Ocean tar meeting livet med ro. Han är ganska obrydd.

När helgen är slut och det är dags att åka hem mockas boxen ur, om inget annat anges. Vi brukar försöka ta med spånet hem om den skall tömmas. Och om vi har plats förståss. Sen är det bara att lasta hästen när allt är packat och rent och åka hem.

Väl hemma kan det ta nästan en hel vecka innan jag packar upp allt igen. Det är det som är det jobbigaste haha .  

Jag har ingen direkt checklista på vad jag ska ha med . Utan jag packar oftast med för mycket. Typ för många schabrak, borstar, ja ni förstår. Därför har det dom sista för året nu när vi haft lite lättare klasser och tävlat med på "hemma plan" varit väldigt skönt att komma hem samma dag man åkte. Men det är roligt att vara ute också.

Ocean i ett gassande hett stall på Öland vid SM i sommar. Det blev många turer till vattentanken för nedkylning.
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Team Dalbråten

Dressyrblogg!

RSS 2.0