Samarbete

Jag kan stolt presentera att jag nu har börjat ett samarbete med Ankis Djurmassage.

Anki Lindberg som driver Ankis Djurmassage kommer ge mina hästar den bästa möjliga behandlingen så att de alltid är smidiga i sina kroppar och i form för sina tävlingar och träningar. Precis som vi människor behöver även de få mjuka upp stela och ömmande muskler. Anki masserar även på djupet, inte bara ytan. Här kommer ett litet utdrag från hennes sida.

Att massage kan kännas väldigt skönt vet nog de flesta som har provat. Men vad händer egentligen inne i kroppen när man blir masserad? Massagen påverkar inte bara huden och de ytliga musklerna, det ger via nerverna i kroppen effekter ända ner i centrala nervsystemet och kan dämpa stress!

* Muskler slappnar av.
* Blodcirkulationen ökar, och därmed kan syre och näring transporteras snabbare i kroppen vilket bidrar till läkning av skador.
* Lymfcirkulationen ökar.
* Slaggprodukter rensas ur kroppen.
* Ett ”må-gott-hormon” som heter Oxytocin frigörs i kroppen, vilket ger avslappning och välmående.
* Immunförsvaret stärks.

Dessa processer i kroppen kan visa sig på många sätt och ge olika reaktioner vid massage. Man kan känna värme eller kyla, bli trött och avslappnad och ibland kan även yrsel förekomma. Det kan även framkalla olika känslomässiga reaktioner (personligen har jag både gapskrattat och storgråtit utan anledning när jag själv har fått massage). Det sätter fart på tarmarna och man blir ofta både törstig kissnödig. Det kan även bli nästäppa eller snuva.

Tänk på att låta djuret få möjlighet att rasta sig och dricka vatten direkt efter massagen. Efteråt kan vissa djur vara väldigt trötta, andra extremt pigga och en del är "som vanligt". Detta kan även skilja sig från gång till gång.

 


Jag kan stolt rekomendera Anki. Det bästa är att hon inte bara masserar hästar utan även hundar och andra djur. Hon är nogrann i sitt jobb och tar sig an de olika individerna efter behov och läser av dem på ett bra sätt.

Klicka på bilden för att komma till Ankis Facebook sida.

 
Foto av Evelina Eklund Hassel
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Team Dalbråten

Dressyrblogg!

RSS 2.0